Terminology

January 19, 2023

Podmínky eSports a Lingo, které potřebujete znát

Jakub Svoboda
WriterJakub SvobodaWriter

Sett je v pozdní hře děsivý. Tato úroveň tankovacího potenciálu ve spojení s tak vysokým výkonem DPS může být zničující pro týmy, které postrádají kontrolu davu AoE. Jeho nosný potenciál bude sněhová koule, pokud bude moci znovu ukrást Red Buff.

Podmínky eSports a Lingo, které potřebujete znát

Pravděpodobně jste z tohoto prohlášení nedostali jediné slovo, pokud nejste vášnivým hráčem League of Legends. To je problém, zvláště pokud chcete vsadit na hry League of Legends.

Ale vás se to netýká; sázíte na Valorant, ne na League of Legends. Že jo? Ne! League of Legends má svůj jazyk, ale není jediný. Každá franšíza eSports má v podstatě svůj vlastní jazyk, kterému rozumí výhradně její fanouškovská základna. Pokud nejste hráč, ale myslíte si, že sázení eSports je vzrušující, čeká vás drsná jízda.

Naštěstí nejčastěji používané výrazy spojené se sázením v esportech byly shromážděny na jednom vhodném místě: v tomto odborném průvodci. Jakmile přečtete tento článek, nebudete muset hádat, co znamenají některá jedinečná slova sázení eSports.

eSports hry a franšízy

V první části tohoto seznamu termínů eSports si projdeme mnoho her, které slouží jako základ odvětví eSports a sázkové scény. Musíte se naučit pravidla každé hry a různé alternativy sázení s nimi spojené. Je to proto, že pravidla každé hry jsou jedinečná a různé stránky poskytují různé možnosti hraní. Mnoho z těchto her má zkrácené názvy, takže znalost těchto zkratek je také užitečná při přesném určení, na kterou z nich hráč sází.

CS: GO — Counter-Strike: Global Offensive

Jedna z nejhranějších her, CS: GO, znamená „Counter-Strike: Global Offensive" Původně byla spuštěna v roce 2012 a je to střílečka pro více hráčů z pohledu první osoby, kde se hráči střídají v hraní buď za protiteroristy, nebo za teroristy prostřednictvím různých map a prostředí.

CoD — Call of Duty

Call of Duty, častěji označované jako CoD, je série stříleček z pohledu první osoby která zaznamenala obrovský úspěch po celém světě. Hráči mají v této hře různé možnosti sázení.

DotA 2 — Defense of the Ancients 2

Defense of the Ancients 2 (DotA 2) navazuje na uznávaný originál. Dota 2 je online bojová hra pro více hráčů, stejně jako League of Legends a Heroes of the Storm.

Hearthstone

Hearthstone nemá kratší titul a září díky jedinečné hratelnosti, kterou poskytuje. Místo boje hráči v Hearthstone získávají digitální karty a strategicky je rozmisťují, aby porazili své protivníky.

HotS — Heroes of the Storm

Heroes of the Storm neboli HotS je MOBA podobná League of Legends. Tato hra, stejně jako mnoho jiných, se hraje v prostředí arény a vybízí účastníky, aby používali svou vynalézavost a strategii.

LoL — League of Legends

LoL je zkratka pro League of Legends, hru pro více hráčů, která je považována za jednu z nich nejoblíbenější eSports hry ve světě. Pro hru se používá nastavení arény bojiště.

Overwatch

Overwatch je týmový eSport která se zaměřuje na tento typ kooperace a hratelnosti založené na kooperaci, která umožňuje týmům předvést své dovednosti a schopnosti při společné práci.

Raketová liga

Rocket League je úplně jiný žánr z výše uvedených her; je to druh fotbalu, ve kterém hráči jezdí auty, aby dávali góly.

SC2 — Starcraft 2

SC2, neboli Starcraft 2, je další strategická hra který byl v eSportu silným soupeřem. Ostatní hry jako Dota 2 a League of Legends nedávno překonaly svou slávu.

Žánry eSportů

Dále probereme běžné termíny eSportů, které popisují mnoho žánrů eSportů, které by vás mohly zajímat rozšiřte svou cestu sázením eSports přesčas.

MMORPG – Online hra na hrdiny s masivním multiplayerem

Nejznámější žánrová zkratka existuje. World of Warcraft tento termín zpopularizoval po svém debutu v roce 2004 jako první hra, která úspěšně umožnila hráčům z celého světa vzájemně komunikovat v otevřeném online prostředí pro více hráčů. V důsledku dveří, které WoW otevřelo, se objevila záplava MMORPG, z nichž všechny se pokoušejí zopakovat úspěch vlajkového titulu Blizzardu.

RPG – hra na hrdiny

Vytvořte si personu, kterou můžete ovládat, a sledujte, jak získává statistiky, schopnosti a zkušenosti. Second Life i World of Warcraft povzbuzují hráče, aby vstoupili do kůže jiné postavy, ať už je touto postavou člověk nebo nějaký jiný bizarní druh.

TBS – Turn-Based Strategy

Většina TBS má strukturu, která se rozvíjí v různých fázích nebo zatáčkách. Máte jedno kolo k uvedení svého plánu do praxe a druhé k vyhodnocení jeho účinnosti. Nebo ve hrách Player versus Player (PvP) můžete svůj pohyb naplánovat, zatímco se druhý hráč dívá. Nejznámější hrou hranou na TBS jsou šachy.

RTS – strategie v reálném čase

Představte si fotbalový zápas. Hráči se musí ve zlomku sekundy rozhodnout o svých dalších tazích. Přizpůsobit se. Není čas na hluboké zvažování. Mechanika strategických her v reálném čase (RTS) je navržena tak, aby vyzývala hráče napodobováním stresových situací.

Hry jako Starcraft a Age of Empires jsou dokonalými příklady.

FPS – Střílečky z pohledu první osoby

Střílečka z pohledu první osoby (FPS) je typ střílečky videohry, ve které hráč zažívá akci z pohledu hlavního hrdiny, přičemž má nad ním přímou kontrolu v trojrozměrném prostředí a používá různé střelné a jiné zbraně. Pokročilé 3D a pseudo-3D vizuální prvky posunuly design hardwaru od debutu žánru a hraní pro více hráčů sehrálo zásadní roli.

TPS – střelci z třetí osoby

Ve střílečce z pohledu třetí osoby zůstává kamera nahoře a sleduje hlavního hrdinu. Série Metal Gear Solid, Tomb Rider a Resident Evil jsou ukázkovými příklady.

MOBA – online bitevní aréna pro více hráčů

Online bojové arény pro více hráčů (MOBA) jsou strategie v reálném čase (RTS), ve kterých jeden hráč přebírá velení jedné postavy na jedné ze dvou protichůdných stran. Cílem je vymazat konkurenci. Jindy budete muset splnit misi a zároveň zabránit protější straně v úspěchu.

TCG – sběratelská karetní hra / CCG – sběratelské karetní hry

První z těchto karetních her, Magic: The Gathering, zplodila prosperující průmysl. V karetních hrách „karty" zobrazují hrdiny a padouchy, monstra a schopnosti, se kterými hráči bojují. I když si hráči na své sbírky nemohli sáhnout, model byl přeložen do digitální říše a stal se úspěšným žánrem. Miliony hráčů v titulech jako Magic: The Gathering Online a HearthStone denně obchodují s kartami.

Základní podmínky eSportu ve hře

Další část tohoto seznamu termínů eSports bude diskutovat o nejzákladnějších termínech eSports používaných ve hře. Tyto podmínky se budou hodit při uzavírání prop sázek nebo futures, zvláště když sázíte live na eSports. Rozdělíme je podle nejoblíbenějšího žánru eSportů, se kterým se setkáte.

MOBA eSports

Podmínky eSportuCo to znamená
CSNěkolik her má nyní nepřátelské NPC, které mohou obě strany zabít a zničit. Často poskytují peněžní odměnu výměnou za zkušenostní body. K jejich popisu se běžně používá slovo "Creep". Takže „CS" ve skutečnosti znamená „Creep Score". Počet zabitých creepů je zobrazen ve skóre creep. Díky tomu budete mít přehled o tom, kdo má nejvíce peněz.
První krevPrvní zabití v MOBA zápase je považováno za „první krev" a šampion obvykle obdrží zlatý bonus. První krev se uděluje pouze za první zabití a nic jiného.
LanesHráči (a plížení) ve dvou nejoblíbenějších online bojových arénách pro více hráčů (MOBA), Dota 2 a League of Legends, jsou rozděleni do tří drah: spodní, střední a horní. V závislosti na meta může mít pětičlenný tým čtyři hráče zaměřené pouze na dráhy, přičemž pátý hráč – tulák nebo jungler – může prozkoumat celou mapu.
TlačeníZatlačením dá tým najevo, že chce pokročit se svým plížením do pruhu nepřátelského týmu, aby zdemoloval jejich věže, věžičky a kasárna nebo blokátory. Push může být zahájen jedním hráčem nebo celým týmem, v závislosti na okolnostech a fázi hry.
GankingGanking byl široce přijímán jako životaschopná strategie v Dota 2 a League of Legends. Z velké části to znamená, že se tulák nebo jungler plíží za nepřátelské linie, aby přepadli pruhy, když jsou v přesile.
ZemědělstvíHráčova schopnost farmařit ukazuje jeho dovednosti proti nepřátelům z pruhů. Protože zabíjení creepů a přisluhovačů vás finančně odměňuje a ve zkušenostech je to životně důležité pro to, aby se hra dostala do konce hry neporušená.
StavětSestava hráče představuje vybavení, které se rozhodne používat v konkrétní hře. Stavba tanku je taková, ve které hráč upřednostňuje obranu před útokem.Na druhou stranu, build, který upřednostňuje poškození fyzickým útokem (nebo magii v případě šampiona typu mága), je agresivní a produkuje vysoký výkon DPS (poškození za sekundu).
AoEAOE znamená Area of Effect. Předměty a šampionské dovednosti, které způsobují poškození v oblasti účinku, cílí na několik nepřátel, nikoli pouze na jednoho. Tyto schopnosti září v týmových bitvách s hustou koncentrací soupeře.
TečkaZnamená "Poškození v průběhu času." Různé předměty (a schopnosti šampionů) v MOBA hrách časem poškozují. Poškození z těchto útoků je často řešeno během krátké doby a projevuje se jako jed, popálení nebo krvácení na cíl.
TankyDefenzivně zaměření hráči (top lanery, supporty) možná nejsou nejrychlejší stroje na zabíjení, ale je neuvěřitelně těžké je sundat. Jsou to vynikající tanky díky jejich vysokému HP a působivému pancéřování.
NéstCarry je hráč s největším počtem zabití a je zodpovědný za úspěch svého týmu. Ve většině týmů jsou nosiči střední nebo horní jezdci nebo střelci vzadu. Potulné postavy a džungle se však mohou samy o sobě ukázat jako impozantní přenašeči. Záleží na soupeři a složení týmu.
SquishyHráči, kteří upřednostňují specialisty na zabíjení (vrahy, střelce atd.), mají někdy problémy udržet se v obraně. Výsledkem je, že jsou měkké a snadno se zabijí. To vyžaduje pečlivý pohyb po mapě a zahajování bojů pouze tehdy, když si hráč je jistý svou schopností vyhrát šňůrou jednoho nebo dvou silných úderů.
PodavačHráč, který se neustále stává obětí stejného soupeře, vám od vašeho týmu získá přezdívku „feeder". Pamatujte však, že tato situace nastává během velkých turnajů jen zřídka. Tento jedinec v podstatě „krmí" opoziční tým zkušenostmi a penězi kvůli tomu, jak často umírají.

FPS eSports

Termín eSportCo to znamená
Ekologické koloPokud tým prohraje první nebo několik po sobě jdoucích kol, může po dobu 1–2 kol zůstat bez nákupu, aby se zabránilo dalším ekonomickým škodám. Tyto jsou známé jako „eko kola" a jsou primární metodou pro úsporu peněz v CS: GO.
Anti-eko koloTýmy mohou získat výhodu nákupem zbraní s vyšší návratností investic (ROI), když předpokládají, že jejich soupeři budou hrát ekologické kolo. Anti-eko náboje obvykle používají SMG a brokovnice kvůli jejich vysokému poškození a multiplikátoru na měně.
KapkyČasto mohou spoluhráči „upustit" hráče s nezbytným vybavením (jako je kevlar, brnění, granáty a slušná zbraň), pokud nemá dost peněz, aby si je mohl koupit sám. Drops může být cokoli od pistolí po pušky a dokonce i AWP, v závislosti na okolnostech a rozpočtu týmu.
Špatná ekonomikaNegativní ekonomika naznačuje, že tým má nedostatek zdrojů. Zpravidla k tomu dochází poté, co jedna strana prohrála mnoho kol nebo poté, co druhý tým resetoval.
PosíleníK posílení dochází, když dva (nebo dokonce tři) hráči spolupracují, aby vyčistili obtížnou oblast a získali výhodnou pozici na mapě před svými protivníky. Jedná se o efektivní strategii, která se často objevuje v soutěži na vysoké úrovni.
Shot CallerVolajícím hráčem hry je hráč nebo vedoucí týmu odpovědný za strategická rozhodnutí během hry.
ResetováníKdyž tým vyhraje více kol v řadě, k „resetování" dojde, když záměrně prohraje kolo a okamžitě vyhraje to, které následuje. Protože bonusové peníze jejich protivníka byly resetovány na úroveň 1, jejich ekonomika bude nadále trpět.
RotaceKaždé otočení představuje odchod hráče z jedné oblasti, aby bránil nebo napadl jinou na mapě. Každé kolo FPS silně závisí na rotacích. Vědět, kdy začít, předvídat a zastavit možné střídání, je zásadní pro vítězství v zápase.

Další základní podmínky eSportu

Termín eSportCo to znamená
poměr KDAZkratka KDA popisuje počet zabití, úmrtí a asistencí hráče. Poměr KDA je součet zabití, úmrtí a asistencí hráče v jedné hře. Bez asistencí se poměr KDA stane poměrem K/D.
MetaMeta představuje nejlepší přístup k hraní určité hry.Ve většině případů s metam přichází konkurenční eSports scéna a komunita obecně. Termín „meta" se běžně používá ve střílečkách z pohledu první osoby k označení optimálních strategií pro určitou mapu. Termín „meta" popisuje týmové složení, sestavy a role hráčů v MOBA hrách.
OPTermín OP znamená „přemožený". Toto slovo se používá pro širokou škálu her a označuje předměty nebo postavy výrazně silnější než zbytek herního arzenálu.
NerfingPředmět nebo postava musí být nerfována, pokud je příliš silná. Nerfing, jinými slovy, snižuje sílu přemáhání věcí na rozumnější (nebo „standardní") úroveň.
HázetHod je, když se výhoda týmu zmenšuje kvůli špatnému rozhodování.

Závěrečná slova

Náš seznam termínů eSports uzavírá těch posledních pár jazykových termínů esportů. Toto je však částečný glosář slov eSports. Stále existuje mnoho specializovaných termínů eSports a tento žargon eSports se v průběhu času neustále vyvíjí.

Abychom to zrekapitulovali, pochopení každého z výše uvedených běžných termínů eSports může rozhodnout o výsledku vašich sázek na esporty. Materiál, který zkoumáte, můžete lépe pochopit před podáním sázek, pokud mu rozumíte hlouběji.

To platí obecně v konkurenčních videohrách, ale týká se to zejména her online bojových arén pro více hráčů (MOBA), které mohou být pro nováčky docela náročné. Nejen hrát, ale také sledovat a sázet. Pokud máte stále potíže a chcete zvyšte své šance na výhru sázek, vraťte se na seznam termínů eSports a začněte se s nimi seznamovat.

Nakonec oceňujeme, že jste si udělali čas na přečtení tohoto článku, a přejeme vám hodně úspěchů ve vašem sázení na eSports.

About the author
Jakub Svoboda
Jakub Svoboda
O nás

S bystrým porozuměním hraní a hlubokou láskou ke svým českým kořenům Jakub mění krajinu online casinových průvodců tím, že do nich vnáší místní kouzlo a univerzální půvab. Jeho zručná lokalizace přináší srdce České republiky na obrazovku každého hráče.

Send email
More posts by Jakub Svoboda
undefined is not available in your country. Please try:

Nejnovější zprávy

Virtuální ekonomiky: Nová hranice v oblasti hraní
2025-05-27

Virtuální ekonomiky: Nová hranice v oblasti hraní

Novinky